Accions del document

Posicionament del Consell de l'Estudiantat de les Universitats Catalanes respecte el model de Beques Equitat

Comparteix Share
Barcelona, 18 de maig de 2016

Abans que res, deixar clar que el Consell de l’Estudiantat de les Universitats Catalanes (CEUCAT) rebutgem el model de les beques Equitat. Creiem que l’Educació Superior ha de ser gratuïta, tal i com succeeix a Alemanya, Dinamarca o Grècia[1], i garantir l’accés a l’educació superior a tota la població indiferentment de la seva classe social a través d’un pla integral de beques, atorgades en funció dels ingressos de la unitat familiar, la distància entre el domicili durant el curs acadèmic amb la universitat i el cost que ha d’assumir l’estudiant en cas que hagi de viure fora. Aquests tres ítems determinaran la tipologia i quantia d’ajuts que rebrà cada estudiant, preferiblement a través de beques en espècies sempre que sigui possible (emetre títols de transport per anar a la universitat enlloc d’atorgar els diners necessaris per comprar-los). No obstant això, i entenent el complicat context socioeconòmic actual, creiem que si bé és cert que cal començar a donar passos en la direcció de la gratuïtat de la universitat, també ho és que no poden destinar-se tants recursos com voldríem a les beques.

El model de beques equitat no és el que nosaltres defensarem, però donat que és el que actualment està en vigor, ens veiem amb la obligació d’analitzar-lo de manera crítica fins a trobar la manera que els objectius amb què aquest model es va plantejar –la progressivitat dels preus de la universitat en funció de la renda– sigui una realitat. Cal dir, però, que el model de beques Equitat és un model regressiu i no progressiu, i hem de ser conscients que no arriba a tot l’estudiantat que se’n podria beneficiar: segons les dades de Secretaria d’Universitats i Recerca[2]un 40% dels estudiants tenen algun ajut o exempció”. Si el sistema arribés a tothom i fos progressiu no seria comprensible com només un 40% de l’estudiantat té rebaixa en el preu.

 

Què creiem que cal fer?

  1. 1. Aconseguir que la beca Equitat arribi a més estudiants. Per fer-ho cal treballar a nivell de difusió i a nivell d’agilitzar els tràmits. Pel que fa a la comunicació, creiem que actualment no s’intenta arribar a l’estudiant, cal replantejar les campanyes de difusió d’aquesta beca, cosa que veiem complicada. En canvi, creiem que una cosa tan senzilla com seria introduir, en els formularis de matrícula, una casella per cedir les dades introduïdes amb la fi de sol·licitar directament la beca Equitat seria una gran manera d’aconseguir que  més estudiants la sol·licitessin.
  2. 2. Repensar els trams. No pot ser que una unitat familiar de 4 membres pagui el mateix tant per cent si té una renda de 48.349,23€ que de 80.000€ anuals. Creiem que cal repensar a partir de quin punt s’assumeix el cost màxim i repartir de forma proporcional els trams, per tal de poder millorar les condicions de matrícula a un percentatge major de l’estudiantat.
  3. 3. Introduir la beca Equitat als ensenyaments de Màster. Creiem que per garantir el paper d’ascensor social que duu a terme la universitat és fonamental que els 300 ECTS que conformen la majoria de carreres universitàries estiguin coberts per l’administració pública, indiferentment de si es cursa un Grau o de Màster. Cal, doncs, equiparar les condicions de les dues etapes.


[1] Eurydice – Facts and Figures. National Student fee and Support Systems in European Higher Education. 2015/16. Published by the Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA, Education and Young Policy Analysis)

[2] Navarro, Arcadi. Compareixença al Parlament de Catalunya del Secretari d’Universitats i Recerca, 28 d’Abril de 2016.

arxivat sota: ,
darrera modificació: Maig 2016

Notícies

Aquest web utilitza cookies pròpies per oferir una millor experiència i servei. En continuar amb la navegació entenem que acceptes la nostra política de cookies.
RSS RSS  Accessibilitat  Avís legal   Consell de l'Estudiantat de les Universitats Catalanes. CEUCAT.
© UPC (obriu en una finestra nova) . Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech