Accions del document

El RD aprovat divendres no canviarà, tot i les deficiències que conté

Comparteix Share
25/04/2012 La reunió amb el Ministre Wert va ser merament "informativa", i no ha permès millorar l'injust Reial Decret aprovat divendres passat
El RD aprovat divendres no canviarà, tot i les deficiències que conté

Ministre Wert

Ahir al vespre el president del CEUCAT, Jordi Codony, juntament amb quatre estudiants més, assistia en representació del CEUNE a una reunió amb el Ministre Wert, on també van ser presents la Secretaria d'Estat Montserrat Gomendio i la Secretaria General Amparo Camarero (entre d'altres membres del gabinet).

El Ministre presentava el 'Real Decreto-ley 14/2012, de 20 de abril, de medidas urgentes de racionalización del gasto público en el ámbito educativo' insistint en la necessitat de flexibilitzar els ingressos de les comunitats autònomes. Els estudiants van transmetre el rebuig de l'estudiantat universitari a les mesures adoptades. Tant pel contingut com per la forma en què s'han aprovat.

La vicepresidenta segona del CEUNE, Maria José Romero, (que abandonava la reunió abans d'acabar per atendre als mitjans) criticava "la manca de diàleg del ministeri" i que no s'hagi consultat la comunitat universitària abans de l'aprovació del RD. A més, els estudiants posaven de manifest diverses indeterminacions i errors que conté el text legislatiu i que porten per exemple a la no regulació dels preus pel què fa a titulacions en extinció (pre Bolonia), o a suposar com a certa una falsa premisa: que actualment estigui pagant només el 15% del cost real. Després de contrastar les imprecisions, el Ministre va dir que caldrà estudiar-ho, però descarten modificar el reial decret en el seu tràmit al Congrés dels Diputats.

El president del CEUCAT, Jordi Codony, denunciava que "l'augment de preus és desproporcionat", i que "el sistema universitari serà menys equitatiu a partir d'ara perquè el Ministeri no ha acompanyat la mesura d'un augment de les beques". Tot i que les matrícules podran augmentar fins a un 66%, "els llindars de renda per optar a beques no augmentaran" segons afirmava el ministre Wert. I això, segons els estudiants presents a la reunió, farà que molts estudiants hagin de deixar els estudis o posar-se a treballar mentre estudien. El Ministeri preveu a més endurir els requisits acadèmics per optar a beques en un reial decret encara en procés de redacció: es requeriran mitjanes de 5,5 i rendiments superiors al 85% (65% en el cas d'estudis tècnics).


Declaracions del President del CEUCAT minuts abans que s'aporvés el Reial Decret-llei, divendres passat.

 

Pel que fa a la penalització pels repetidors (que poden arribar a pagar el 100% del cost) els estudiants criticaven que es carregui sobre les matrícules un problema que no és només responsabilitat dels estudiants. Wert va acceptar que "hi influeixen molts altres factors" (com poden ser la qualitat de la docència o la voluntat del PDI - malauradament en certs àmbits tenen més prestigi els professors o assignatures que més suspenen -), però apel·lava a la "confiança" en les universitats que han de saber resoldre aquests problemes.

 

El president del CEUCAT també criticava l'important greuge comparatiu que suposen els diferents sistemes d'avaluació quan s’apliquin aquestes fortes penalitzacions. I per explicar-ho posava un exemple concret.

 

Posem que hi hagi dos estudiants que suspenguin una assignatura de 6 crèdits ECTS. Si la universitat del primer permet una segona convocatòria, aquest estudiant podrà repetir l'avaluació als voltants de l'estiu i si tot va bé aprovar l'assignatura. Mentre que si la universitat del segon, en canvi, no té segona convocatòria, la seva única possibilitat serà tornar a matricular l'assignatura l'any següent (amb la forta penalització que això suposa) i aprovar-la un any més tard. La diferència entre aquests estudiants, havent aprovat tots dos al segon intent amb el mateix nombre d'oportunitats i condicions, serà que el segon estudiant pagarà 500€ o fins i tot més (per aquesta assignatura concreta) mentre que el primer no.

 

Davant d'aquesta situació que fa que la penalització per rendiment acadèmic afecti de forma diferents als estudiants segons factors que els són aliens i que el Ministeri no havia estudiat, Wert ha afirmat que potser caldrà afegir algunes consideracions en la normativa que desplegui el RD, però sense concretar ni confirmar res.

 

També es van tractar altres assumptes com el fet que sense un sistema de comptabilitat a les universitats que permeti saber quin és el cost real dels estudis, el RD es basa en premises falses. Els estudiants actualment no paguen el 15% dels cost dels seus estudis sinó el 15% del cost total de la universitat (que inclou recerca, transferència de tecnología, infraestructures de recerca, etc.). Aquesta xifra és fàcil de comprovar dividint el pressupost total de les universitats entre el nombre d'estudiants.

 

Fonts ministerials apuntaven que en realitat actualment els estudiants paguen més, i parlaven de xifres al voltant del 20% del cost real dels estudis. Tot i això el RD disposa que, fins que no hi hagi dades concretes amb els nous sistemes de comptabilitat, els augments s'aplicaran suposant que els estudiants actualment paguen el 15% del cost dels estudis. I això crea un període de transició que perjudica, un cop més, a l’estudiantat.

 

Els estudiants sortien de la reunió insatisfets, demanant que es reuneixi al plenari del CEUNE per tractar aquests assumptes amb la resta de representants del Sistema Universitari Espanyol, i sense descartar cap tipus d'acció.


Les principals consideracions traslladades pel CEUCAT al Ministre Wert es troben a la carta oberta consultable aquí

 

SI NO T'AGRADA AQUEST DECRET, SIGNA EL MANIFEST CONTRA EL RD 14/2012

 

darrera modificació: Abril 2012

Notícies

Aquest web utilitza cookies pròpies per oferir una millor experiència i servei. En continuar amb la navegació entenem que acceptes la nostra política de cookies.
RSS RSS  Accessibilitat  Avís legal   Consell de l'Estudiantat de les Universitats Catalanes. CEUCAT.
© UPC (obriu en una finestra nova) . Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech